متفورمین می تواند به بهبود اضطراب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند

5 ژوئن 2019- بدنبال مطالعه ی فواید متفورمین در موشها، محققان اعلام کردند که متفورمین می تواند برای کمک به کاهش اضطراب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعات قبلی نشان داده است که متفورمین که داروی رایج کاهش قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است، همچنین ممکن است برای سایر بیماریها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)، سرطان سینه و پروستات، و بعنوان یک داروی محافظ اعصاب، بمنظور کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و خطر سکته مغزی، مورد استفاده قرار گیرد.

خطر ابتلا به افسردگی برای افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد بدون دیابت بیشتر است، بنابراین محققان فرانسوی به بررسی ارتباط بین اضطراب، افسردگی و مقاومت به انسولین بمنظور یافتن راه حلی برای برطرف نمودن همزمان همه ی این مشکلات پرداختند.

دانشمندان دانشگاه Toulouseمی گویند که آنها شواهدی را یافته اند که نشان می دهد متفورمین می تواند به افزایش سطح یک هورمون مغزی در موش هایی که با رژیم غذایی پر کالری تغذیه می شدند، - که باعث ایجاد مقاومت به انسولین در موش می شود-، کمک کند.

این مطالعه نشان می دهد که متفورمین باعث افزایش سطح سروتونین در مغز، یک هورمون مرتبط با سلامت و شادی می شود. این امر موجب کاهش رفتارهای اضطرابی شد که محققان آن را "یکی از نشانه های قابل مشاهده و اولیه ی بیماری افسردگی" می دانند.

استفاده از متفورمین باعث کاهش اسیدهای آمینه ی شاخه دار (BCAAs) و افزایش انتقال دهنده ی عصبی سروتونرژیک در هیپوکامپ مغز می شود. اسیدهای آمینه ی شاخه دار(سه اسید آمینه ی والین، لوسین و ایزولوسین) می تواند سطوح اسید آمینه ی دیگری به نام تریپتوفان را کاهش دهند که برای تولید سروتونین ضروری است.

اسیدهای آمینه ی شاخه دار(BCAAs) در غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی یافت می شود. در حالی که این تحقیق نشان می دهد که رژیم حاوی مقادیر کم  BCAAs ممکن است اضطراب را بهبود بخشد، تحقیق دقیق تر برای تایید این یافته ها ضروری است.

به طور خلاصه، این نتایج نشان می دهد که متفورمین می تواند به عنوان یک درمانکمکیدر کنار داروهای معمول ضد افسردگی برای اختلالات روانی همراه با اختلالات متابولیکی مفید باشد. محققان خاطر نشان کردند که به آزمایشات انسانی برای تایید این منافع برای انسان، نیاز دارند.

یافته های این تحقیق در مجله ی علوم اعصاب(Neuroscience) منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/metformin-could-help-improve-anxiety-in-type-2-diabetes-95201163.html